دیابت نوع 2 با عملکرد شناختی بدتر بعد از سكته مغزی مرتبط است

14 مه 2020 - طبق تحقیقات جدیدی که امروز در نشریه ی Stroke منتشر گردید، مبتلایان به دیابت نوع 2، اما نه مبتلایان به پیش دیابت، عملکرد شناختی بدتری 3 تا 6 ماه پس از سکته مغزی نسبت به افرادی با سطح قند خون ناشتای طبیعی داشتند.

پرفسور Perminder Sachdev ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد مرکز پیری سالم مغزی (CHeBA) در کنزینگتون، استرالیا، گفت: دیابت نوع 2 خطر سکته مغزی را افزایش می دهد و با اختلال شناختی همراه بوده و ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد، به همین دلیل دیابت نوع 2 هدف مهم دیگری در پیشگیری از زوال عقل است و پزشکان باید بر شناسایی و درمان زودهنگام پیش دیابت بمنظور به تأخیر افتادن یا جلوگیری از پیشرفت آن به دیابت نوع 2 متمرکز شوند.

تحقیقات قبلی پرفسور Sachdev و همکارانش نشان داد که بیمارانی که سکته مغزی را تجربه کرده اند و دارای سابقه دیابت نوع 2 بوده اند در مقایسه با بیماران سکته مغزی بدون دیابت نوع 2 ، عملکرد شناختی بدتری دارند.

پرفسور Sachdev گفت: در این مطالعه، ما می خواستیم بدانیم كه آیا بیماران سكته مغزی با پیش دیابت نیز در مقایسه با بیماران سكته مغزی بدون پیش دیابت یا دیابت، از لحاظ عملکرد شناختی بدتر عمل می كنند. وی ادامه داد: این امر بسیار مهم است زیرا پیش دیابت بسیار متداول است و افراد می توانند قبل از پیشرفت به دیابت نوع 2 چند سال به پیش به دیابت مبتلا باشند. درمان زودهنگام و تهاجمی پیش دیابت می تواند پیشرفت آن را به دیابت نوع 2 به تأخیر بیاندازد یا از ابتلا به آن جلوگیری کند. ما می خواستیم بدانیم که این کار می تواند از بروز زوال عقل در بعضی از افراد جلوگیری کند؟

محققان داده های مربوط به 1601 بیمار سکته مغزی (میانگین سنی 66 ؛ 63٪ مرد ، 70٪ آسیایی ، 26٪ سفید پوست، 2.6٪ آفریقایی آمریکایی) را که در یکی از هفت مطالعه بین المللی از شش کشور شرکت کرده بودند، جمع آوری کردند. تقریباً همه دچار سکته مغزی ناشی از لخته ی خون شده بودند، محققان عملکردهای مختلف شناختی را در این افراد بین سه تا شش ماه پس از سکته مغزی مورد ارزیابی قرار دادند. میزان قند خون ناشتای بیماران در زمان بستری و تاریخچه ی پزشکی آنها برای دیابت نوع 2 و پیش دیابت بررسی شد.

محققان پس از تنظیم سن، جنس و تحصیلات دریافتند:

·        در مقایسه با بیمارانی که قند خون ناشتای طبیعی دارند، توانایی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در حوزه های مختلف از عملکرد شناختی از جمله: حافظه، توجه ، سرعت پردازش اطلاعات، صحبت کردن، توانایی بینایی در کپی یا ترسیم اشکال یا چهره ها یا خطوط ذهنی، انعطاف پذیری و عملکرد اجرایی به طور قابل توجهی کمتر بود.

·        بیماران مبتلا به پیش دیابت در همه ی زمینه های عملکردهای شناختی، نمره بدتری نسبت به افرادی که قند خون طبیعی داشتند، بدست نیاوردند.

·        نتایج این مقایسه ها پس از تعدیل برای سایر عوامل از جمله نوع سکته مغزی، قومیت ، فشار خون بالا ، استعمال دخانیات، سکته مغزی قبلی، ضربان قلب غیر طبیعی و شاخص توده بدنی ، مشابه باقی ماند.

نویسنده اصلی این مقاله Jess Lo، گفت: نقص هایی که در همه زمینه های عملکرد شناختی یافتیم، اهمیت ارزیابی ظرفیت مراقبت از خود را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد. ما باید اطمینان حاصل كنیم كه بازماندگان از سكته مغزی از صلاحیت ذهنی لازم برای مدیریت وظایف پیچیده و درهم تنیده ی درمان مؤثر دیابت نوع 2 برخوردار باشند. این وظایف می تواند شامل این موارد باشد: اندازه گیری میزان قند خون چند بار در روز، مدیریت دستگاه های كنترل قند خون، تنظیم دوزهای دارویی، تزریق انسولین یا سایر داروها، و درک برچسب های مواد غذایی و اندازه ی وعده ی سروینگ هر غذا، برای تنظیم آنچه در هر وعده غذایی یا به عنوان میان وعده می خورند.

او افزود: در حالی که مطالعه ما بعد از سکته مغزی بر روی عملکرد شناختی افراد متمرکز بود، شواهد محکمی مبنی بر اینکه دیابت نوع 2 با اختلال شناختی همراه است، وجود دارد. این یک پیام مهم برای عموم مردم است. مطالعه ی ما هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط پیش دیابت با عملکرد بدتر شناختی ارائه نداد، که بر اهمیت تشخیص زودهنگام و درمان پیش دیابت (که اغلب تشخیص داده نمی شود) به منظور تأخیر یا جلوگیری از پیشرفت آن به دیابت نوع 2 تأکید می کند.

از جمله محدودیتهای این مطالعه می توان به نداشتن اطلاعاتی در مورد مدت و شدت دیابت و تنها یک بار اندازه گیری میزان قند خون، اشاره کرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-diabetes-linked-worse-cognitive.html